4 wskazówki, które ułatwią pracę zdalną w Twojej firmie
Oto cztery porady, które sprawią, że praca zdalna stanie się udanym elementem przyszłej strategii organizacji.
1. Wsparcie oraz mentoring
Kiedy członkowie zespołu pracują zdalnie lub hybrydowo, menedżerowie potrzebują narzędzi i szkoleń, które pomogą im ocenić ich wydajność, obciążenie pracą, a także określić plan dotyczący rozwoju zawodowego.
Jednym z obowiązków kierownika jest wsparcie pracowników zdalnych w zakresie budowania i utrzymywania więzi ze współpracownikami oraz całą firmą. Ważną rolę odgrywają również regularne, wirtualne spotkania z całym zespołem. Jeśli jest to wykonalne, menedżerowie powinni rozważyć także zorganizowanie od czasu do czasu osobistego spotkania dla całego zespołu, np. okazjonalne spotkanie w miejscu pracy, spotkanie integracyjne lub inne ważne wydarzenie.
2. Społeczny aspekt pracy
Pracownikom, którzy pracują zdalnie, może brakować fizycznego kontaktu z kolegami z pracy. W takich chwilach nawet rozmowa przy automacie z kawą nabiera większego znaczenia. Praca zdalna w pełnym wymiarze godzin oznacza również, że nowsi lub młodsi członkowie zespołu mają mniej okazji do nieformalnej nauki oraz integracji z zespołem.
Aby zintegrować swój zespół, menedżerowie mogą zachęcać pracowników zdalnych do komunikowania się i czatowania ze współpracownikami. Dodatkowo mogą organizować regularne wizyty kontrolne. Pomocne staną się również wirtualne spotkania zespołu, których cel jest bardziej towarzyski niż związany z pracą.
3. Zapewnij cyfrowe wsparcie
W badaniu przeprowadzonym przez Konica Minolta prawie 50% małych i średnich przedsiębiorstw stwierdziło, że brak niezbędnego sprzętu lub oprogramowania jest dla pracowników poważnym problemem związanym z pracą w domu.
Dlatego też zapewnienie pracownikom odpowiedniego sprzętu powinno być jednym z priorytetów pracodawcy. Dzięki temu pracownicy mogą pracować efektywniej, niezależnie od miejsca pracy.
Oprócz sprzętu menedżer powinien również zadbać o odpowiedni pakiet komórkowy oraz szerokopasmowy dostęp do Internetu.
Pracownicy będą potrzebować również usług czatu i wideokonferencji, aby komunikować się ze sobą, a także narzędzi do zdalnej pracy zespołowej. Przyjęcie usług opartych na chmurze, takich jak Microsoft 365, z pewnością ułatwi im dostęp do szerokiej gamy narzędzi z dowolnego urządzenia i miejsca. Aby chronić dane i infrastrukturę organizacji przed zagrożeniami cybernetycznymi, należy również wdrożyć odpowiednie usługi bezpieczeństwa i przeszkolić pracowników zdalnych w zakresie najlepszych praktyk. Szkolenie z zakresu IT pracowników zdalnych może zwiększyć bezpieczeństwo oraz produktywność zespołu, a także poprawić wydajność firmy.
4. Ułatwiaj dostęp do informacji
Czas spędzony na szukaniu właściwego pliku może wstrzymać realizację zadania albo doprowadzić do niepotrzebnego powielania informacji. Przyspieszenie digitalizacji, np. poprzez skanowanie dokumentów lub wprowadzenie rozwiązań do zarządzania treścią w przedsiębiorstwie (ECM) może pomóc w rozwiązaniu problemu dostępu do informacji. Digitalizacja nie tylko ułatwia znalezienie potrzebnych danych i dokumentów, ale także pomaga zwiększyć bezpieczeństwo informacji, zapewniając większą kontrolę nad tym, kto ma do nich dostęp.